fredag 10 augusti 2018

Motorstopp och Tivedens Nationalpark

När jag kommit en bit på vägen mot Motala stannar bilen plötsligt.
Ettans växel går bra och tvåans men när jag lägger i treans börjar den hacka och tappa fart.
Jag svänger in på en liten plätt vid vägkanten och blir ståendes.
Då får jag i alla fall nytta av den vägassistentförsäkring som jag har tecknat.
Han säger att det ska komma hjälp inom en timme. Verkligheten är att efter 2 ½ timme kommer en bärgningsbil och drar upp bilen på flaket. Han tar oss till närmaste bilverkstad i Motala. Det visar sig att där är man överbelastade med jobb och har inte någon tid under dagen, kanske inte nästa dag heller. Jag lyckas få dem att göra en snabbkoll åtminstone. Nu vet jag inte om jag vill skriva mer...…
det är ytterst pinsamt - det fanns nämligen ingen diesel i tanken.

Tivedstorps vandrarhem är en samling hus som har varit en gammal by.
Väldigt pittoreskt.

Här kan jag stå på vandrarhemmets ställplats till ett bra pris, 100 kr om dagen vilket passar min budget perfekt.

En stolt hund njuter av utsikten.

Tivedens Nationalpark har en vild natur, helt opåverkad av människan.
Det är på många ställen svårt att ta sig fram, helt efter naturens egna förutsättningar.

Här har inte något modernt storskaligt skogsbruk lyckats tränga sig in

Fantastiska små sjöar.

Tussen passar på att äta lite gräs.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar