måndag 3 augusti 2020

Skogsliv vid Halen



Med inspiration från Henry David Thoreau "skogsliv vid Walden" levde jag mitt skogsliv vid Halen för att "leva på djupet och suga all märg ur livet". Konsten att leva självständigt och nära naturen.


Jag ger mig ut för att leta efter Naturens innersta själ. Jag letar bakom stora stenar.


Jag blickar ut över den näckrosprydda sjön.


Jag använder kameran som ett öga för att leta.


Men slutligen ger jag upp och inser att den finns överallt, den är luften som jag andas och själv blir jag en del av Naturen.


Citat från boken av Thoreau: "Jag flyttade till skogarna för att kunna leva överlagt, för att endast befatta mig med livets innersta och sannaste beståndsdelar och se vad jag kunde lära därav, så att jag i min dödsstund skulle slippa göra den upptäckten, att jag aldrig hade levat."


"Man behöver endast sitta stilla tillräckligt länge på någon tilldragande plats i skogen för att dess invånare efter hand skola visa sig i tur och ordning"


"Jag var en rik man, inte penningrik men så mycket rikare på solskenstimmar och sommardagar"


"Jag råkade aldrig något sällskap som var så sällskapligt som ensamheten"


"Jag blev sittande från morgon till middag, försjunken i ett vaket drömmeri i fullkomlig ensamhet och ostört lugn, medan fåglarna sjöng runt omkring mig"


"Jag var så nära att tränga in till tingens essens och grundsammanhang som någonsin förr. Men jag är rädd att mina tankar inte vilja komma tillbaka"


"Min största begåvning har alltid bestått i att ha små behov"


"I varje väderlek, under varje timma och natt, har jag velat fördjupa och gripa ögonblicket - ja skära ett märke i min käpp vid fångsten av densamma. Jag har strävat att känna mig stå på den linje där två evigheter mötas, det förflutna och det kommande, och att gå på tå längs den linjen"













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar